۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
تعداد بازدید: ۳۵۹۲۸۱
آرش راهبر در نمایشگاه رسانه با تشریح وضعیت فعلی بازار صنعت خودرو، گفت: باید در سیاست‌های کلان تصمیمات جدی گرفته شود و مسئولین پای تصمیمات باایستند و مردم هم حمایت کنند.
کد خبر: ۳۶۱۹۰

راهبر

آرش راهبر، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مطرح کرد: واقعیت این است که از پارسال تاکنون که بحث واردات خودرو پراهمیت شده صحبتی که همیشه مطرح شده این است که ما ارز نداریم بدهیم. این هم که بانک مرکزی گفته ۵ میلیارد دلار به وزارت صمت جهت واردات خودرو اختصاص پیدا کرده، نمی‌دانیم که واقعاً اختصاص داده‌اند یا فقط در نظر گرفته‌اند. ما در این مملکت اگر بر مبنای واردات بخواهیم حساب کنیم بابت هر خودرو ۹۰ درصد عوارض پرداخت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: مافیا عملاً اجازه واردات خودروی دست دو را نخواهند داد!/فروش خودرو به قیمت حاشیه بازار فکاهی بیش نیست!

سبد واردات خودرو کشور هم کوچک است بسیاری از خودروسازان در سال ۹۶ و ۹۷ خط تولید راه انداختند اما زمانی که ماجرای برجام بین ایران و آمریکا برداشته شد آن‌ها هم از بین رفتند.

کمپانی‌های خودروسازی دنیا ریسک فروش خودرو به ایران را قبول نمی‌کنند

یک دلیل مهم این موضوع که جهت واردات خودرو فقط به سمت چین می‌رویم، تحریم است. واقعیت این است که بسیاری از کمپانی‌های خودروسازی دنیا ریسک کار کردن و فروش خودرو به ایران را قبول نمی‌کنند به این دلیل که با بازارهای مهم دنیا همانند آمریکا و اروپا کار می‌کنند، واقعیت این است که سبد واردات خودرو کشور هم کوچک است. بسیاری از خودروسازان در سال ۹۶ و ۹۷ خط تولید راه انداختند اما زمانی که ماجرای برجام بین ایران و آمریکا برداشته شد آن‌ها هم از بین رفتند. شاید ما مردم علاقه‌مند به ورود خودرو از ژاپن باشیم اما ممکن است به دلیل سیاست‌های کلان مملکت به هیچ وجه امکان‌پذیر نباشد همچنین یک طرف دیگر ماجرا این است در کلان اقتصاد کشور رویکرد ما به سمت چین به دلیل صنایع آن کشور رفت. به هر حال صنعت چین در ایران در طی ۱۰ سال اخیر بسیار پیشرفت کرده و در حوزه خودرو هم واقعاً سرمایه‌گذاری‌های عجیب و غریب می‌کند یعنی در کل ساز و کار تولید صنعت خودرو در حال تغییر شکل است و در حال رسیدن به شکل‌های جدیدی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: آیا خودروسازان داخلی پشت این ماجرا هستند؟/انحراف واردات خودرو از مسیر برنامه!

بخشی از کارگران متخصص ایران خودرو را داریم از دست می‌دهیم چون در حال مهاجرت هستند و ما آدم نداریم که جایگزین این افراد کنیم، ممکن است یک بخشی از خط تولید به دلیل عدم وجود یک نفر تعطیل شود.

متخصصین ایران خودرو در حال مهاجرت هستند!

برخی اخبار، اخبار نادرستی هستند و مسائلی که حساب و کتاب ندارد زیاد است. خودروسازان داخلی و اصلی کشور همانند ایران خودرو و سایپا به دولت وابسته هستند به همین دلیل اخبار دقیق باید از زبان این خودروسازها شنیده شود. ما در مواجه و اخبار درست و نادرست هستیم و تفکیک آن‌ها بسیار سخت است. متاسفانه بخشی از کارگران متخصص ایران خودرو را داریم از دست می‌دهیم چون در حال مهاجرت هستند و ما آدم نداریم که جایگزین این افراد کنیم، ممکن است یک بخشی از خط تولید به دلیل عدم وجود یک نفر تعطیل شود.

حال ایران خودرو و سایپا خوب نیست

این موضوع که ایران خودرو و سایپا ورشکسته هستند، شکی در آن نیست اما مگر نمی‌گویند که بانک‌های ما هم ورشکسته هستند اما ندیده‌ایم که بانکی تعطیل کند. به هر حال دولت یک تلاش مداوم و قدیمی از گذشته‌ها تا به امروز دارد و آن این است که این شرکت‌ها را نگه دارد. قصد خصوصی‌سازی این دو نهاد را داشتند که نشد، به هرحال اگر از نظر صنعت نگاه کنیم این دو نهاد ورشکسته هستند اما از بعد پیامدهای اجتماعی خیر. به هر حال کلی نیروهای متخصص در این دو مجموعه وجود دارد، این افراد باید چه کار کنند؟ در کل واقعیت این است که حال ایران خودرو و سایپا خوب نیست.

مسئولین پای تصمیمات بایستند 

کار کردن با کشور چین خوب است. باید از آن‌ها سرعت و پیشرفت یاد بگیریم و شیوه آن‌ها را در پیش بگیریم، اگر می‌خواهیم سازنده باشیم باید ببینیم دنیا به کدام سمت در حال حرکت است.

کار کردن با کشور چین خوب است. باید از آن‌ها سرعت و پیشرفت یاد بگیریم و شیوه آن‌ها را در پیش بگیریم، اگر می‌خواهیم سازنده باشیم باید ببینیم دنیا به کدام سمت در حال حرکت است. خیلی نمی‌توانیم دیگر به گذشته پر افتخار خود تکیه کنیم چون گذشته، حل وضعیت موجود نیست. نکته دیگر آنکه مصرف خودروها طبق آن عددی که درج شده، نیست به آن دلیل که متاسفانه وضعیت سوخت خوبی نداریم و رسیدگی به خودروها سخت شده چون وسایل گران شده است در کل خط مشی درستی را در این راستا تعریف نکرده‌ایم. بنزین قیمتش بسیار گران‌تر از این حرفاست اما می‌ترسیم گران کردن آن عواقب داشته باشد و از آن طرف نخواهیم گران کنیم هم ضرر می‌دهیم، حاضریم همه ضرر کنند که همه سود نکنند. باید در سیاست‌های کلان تصمیمات جدی گرفته شود و مسئولین پای تصمیمات باایستند و مردم هم حمایت کنند.

برچسب ها: خودرو صنعت خودرو واردات خودرو خودروی چینی ایران خودرو خودروسازان
ارسال نظر
آخرین اخبار